mandag 23. september 2013

Nå er det ventetid

Foreløpig er babystrikktida avslutta. Nå er det ventetid - terminen er 29.september......


I tillegg til teppet som jeg viste tidligere har jeg strikket et lite sett i blandingsgarn ull/bomull.

Tanken var at jeg skulle bruke Lille Lerke, men jeg syntes fargeutvalget var meget begrenset, og endte med en grå Mini Duett til sparkebuksen. Til jakken brukte Lille Lerke som mønsteret tilsa, og jeg ble meget overrasket over at det var så stor forskjell på de to garntypene. Jeg likte definitivt best Lille Lerke, den har best elastisitet, og gir mest ulldominans. Det kan vi også lese oss til på banderolen. Forskjellene er egentlig små, men det kan se ut for at det er akkurat den lille ekstra ullmengden som gjør kvaliteten, iallefall for min del.




Lille Lerke: 53% merinoull, 47& bomull
Mini Duett: 45% merinoull, 55% bomull


Slik ble hele settet, og nå har vi bare ventetiden igjen.

Du har nok skjønt det; For meg er Mini Duett omtrent som hyssing, enkelt tvinna, grov og lite elastisk.
Lille Lerke; lekker, myk og føyelig med god elastisitet. Et godt alternativ til ullgarn dersom man ønsker et "helårsgarn". Mitt eneste ankepunk er fargeutvalget.
  Så ble det voksenstrikk. Min eldste sønn skal få seg en klassiker denne gangen - Marius. 
Denne gangen bruker jeg Smart. I fjor strikket jeg kofte til Pappa, og brukte Karisma. Det kan se ut for at den siger litt, og det liker jeg ikke. Det er altfor mye arbeid med slike plagg til at jeg gidder å bruke dårlig garn.
Jeg begynte på denne genseren i slutten av juni, men den har fått hvile mens jeg har strikket babyutstyr. Fant ut at det ikke ble bruk for den i sommervarmen allikevel. Men nå går det høst og kaldere dager og jeg får sette fart. 

Ermene var ferdige da jeg la den til side, og bolen var godt påbegynt, så hva er det de sier om slikt?  "Godt begynt er halvt fullendt?" Ja, det kunne føles slik, for det gikk fort og greit å fullføre. Og nå er det jo snart høst også, så den skal vel snart i bruk:)


Mye kos i vente, for nå har jeg enda en Marius på gang, en tunika denne gang :) 

Ha en fin høstuke!

2 kommentarer:

  1. Spennande ventetid!

    Flott informasjon om garnet :-)

    SvarSlett
  2. Irriterende med så stor forskjell på garnet. Enig med deg om garnvalg. Det er bedre å bruke noen kroner ekstra på skikkelig garn. Jeg synes også Karisma siger en del og blir fort nuppete. Ha en flott og spennende ventetid:D

    SvarSlett

Tusen takk, det er alltid hyggelig med tilbakemeldinger i bloggen :)