onsdag 24. november 2010

Annepålandetvottene mine :)

Annepålandet har arvet en gammel håndarbeidslærerinnebok. Boken er fra 1901 og jeg er sikker på at det finnes mange kjekke mønster i den. Iallefall har Anne strikket opp og lagt ut oppskiften på flotte votter. Her kan du lese hva Anne skriver. Og som du ser skal det være fin mansjett på vottene i originaloppskriften. Ikke før jeg fikk se Annes votter uten mansjett begynte det å demre for meg, at denne oppskriften kjente nok Frøken Bergsaker på Tasta skole også til. Jeg strikket slike ensfargede sennepsgule i 4. klasse har jeg kommet til. Og må ta en tur hjem til Pappa. Kanskje de ligger i en skuff enda.

Men nå har jeg altså laget meg et nytt par. Måtte justere maskeantallet litt. Jeg la opp 48 masker og satte av 10 masker til tommel. Til selve hånden, fra tommel opp til felling målte jeg, og det var lenger enn de 10cm som står i mønsteret. Mønsteret er jo beregnet på pigene i 3. klasse;)
Slik ser mine ut:



 Disse vottene sitter utrolig godt på hånden, det er nok ribbestrikken som gjør den gode passformen. De var raske å lage, og jeg kommer helt sikkert til å strikke flere. Kanskje jeg da skal lage dem litt lengre oppover armen. Jeg har litt Tynn Alpakka liggende(lageret minker) etter sjalet jeg laget tidligere i høst, og med hvite striper måtte det vel bli fine varme votter;)
Mønster: Ribbevotter
Pinner: 3mm
Garn: Sandnes Garn Smart


3 kommentarer:

  1. To par har det blitt her, og det frister med flere! Moro at du kjenner igjen oppskriften i de sennepsgule!

    SvarSlett
  2. spennende å ha ei slik gammel bok å strikke fra. alltid morsømt med gamle oppskrifter. Fine var dei jo også.
    Ha ei herlig helg :)

    SvarSlett
  3. Så fine! Morsomt å se at det er så mange som strikker disse vottene. De var nok veldig utbredt i sin tid - mange lærte dem vel på skolen, og oppskriften er lett å huske. Det var forresten mormoren min som hadde denne boka, og jeg tror hun må ha kjøpt den brukt, for hun var bare seks år da den ble gitt ut.

    SvarSlett

Tusen takk, det er alltid hyggelig med tilbakemeldinger i bloggen :)