lørdag 13. februar 2010

Jeg har mitt daglige virke på skolen. Jeg er assistent for et par gutter "med diagnose" som vi så diskret uttrykker oss. Vi ser daglig at de blir hjelpeløse i situasjoner som medelevene behersker med letthet, de trenger hjelp til den enkleste ting. Ja de trenger ofte hjelp til å takle seg selv. Men jeg kjenner heldigvis på at til tross for alt besværet er dette noe jeg gjerne fortsetter med.
Inger Hagerup har skrevet dette vakre diktet:
***
Vi har en liten søster
Vi har en liten bror
Som er litt anderledes
Enn andre barn på jord.
*
De kom til denne verden-
det vanskelige sted-
Med mindre håndbagasje
Enn vi ble utstyrt med.
*
Vi voksne er så kloke
i mening og i ord
Vår lille bror og søster
Blir aldri riktig stor.
*
Vi har vår eng og åker
Vi har vårt kjøpmannskap
Og vi beregner livet
i vinning og i tap.
*
Det er så lett å skubbe
De små og svake vekk
Og la dem stå tilbake
Med hjelpesløse trekk .
*
Det er så lett å glemme
Når siste båt skal gå
Må alle pasasjerer
La ALL bagasje stå.
***

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk, det er alltid hyggelig med tilbakemeldinger i bloggen :)