søndag 22. desember 2013

Svartesøndag

Mamma var fryktelig nøye på at vi ikke gjorde noe arbeid på søndagene. Det førte ingenting godt med seg, og hun mente vi ville komme bedre ut av det om ventet til mandag med vill ha gjort. Men én søndag var unntatt slike regler, siste søndag før jul. Svartesøndag kaltes denne dagen, og alt arbeide var lov, også i mitt barndomshjem. Høres det strengt ut? Jeg kan forsikre at jeg hadde en harmonisk og god oppvekst :) Akkurat dette med ikke å arbeide på søndagen synes jeg ennå er deilig, jeg er nok ikke like streng som mamma var, men jeg unner meg arbeidsfri og hvile fra det daglige strev. 

Men altså, i dag har har jeg latt julestrevet ta meg, siste innspurt er unnagjort. 

Nå er sengene oppredd, golvene reine, dukene ligger klar, osv....
Ja, og gemalen har tatt seg av treet! 


Nå bare venter vi - på de første julegjestene våre ;) farmor gleder seg :)

- og mens vi venter hører jeg på Carola:




Nå er det jul!


1 kommentar:

  1. ikke mye jobb som ble gjort i mitt barndomshjem
    heller på søndager. Husker faktisk ikke hvordan det var
    siste søndagen før jul. Tror egentlig alle kunne ah godt
    av en fridag i uka. Og da er jo søndagen den dagen vi
    i kristendommen har lært er helligdag.
    Kan ikke si at jeg aldri gjør noe husarbeid på søndager.
    Men prøver å begrense det.
    Kos deg med besøk av barn og barnebarn :)

    SvarSlett

Tusen takk, det er alltid hyggelig med tilbakemeldinger i bloggen :)